מאמרים ופרסומים

תת ייצוג: גם ב-2024 קולן של נשים כמעט לא נשמע

אנו עדים לזרם סיפורי גבורה, חוכמה, עוצמה, אומץ ותושייה של נשים רבות – מובילות, יוזמות ומעוררות השראה ותקווה. אבל ממשלה, בקבינט המלחמה וגם במגזר העסקי, אנו ניצבים מול תמונה מגדרית עגומה.

אנו בדעה, כי היום יותר מתמיד ראוי ונכון שנשים יהיו בעלות ייצוג ראוי בשולחנות מקבלי ההחלטות. כיום, כשהחברה הישראלית מגויסת בכל תפארתה לכל הדרוש ללחימה, זה הזמן לחשבון נפש, לחשיבה מחדש ולהבנה והפנמה כי גיוון מגדרי (גם בדרג הבכיר במדינה), הכרחי בהיבט העסקי ובכלל, לצורך בניה של מדינה מפותחת יותר, כלכלה חזקה יותר, פורצת גבולות, וחברה מתוקנת שתאפשר עתיד טוב יותר לילדינו.

זאת ועוד, מחקרים רבים מצביעים על תרומתו של איזון מגדרי הולם ועל חשיבותו לעצמאות הדירקטוריון ולאיכות עבודתו, כמו גם לביצועי החברה. הקיום של שונות ומגוון דעות, האופייני בקבוצות מגוונות, מאפשר שבירה של קיבעון מחשבתי ("קונספציה") ויצירת נקודות מבט חדשות, ובכך מביא לתוצאות טובות יותר. ולראיה, נתוני השוק מצביעים על קשר ישיר בין גיוון מגדרי ושורת הרווח של חברות. מסקנות אלו אף היוו במדינות שונות בעולם בסיס לקביעת אמצעים לקידום איזון מגדרי בדירקטוריונים של חברות ציבוריות. אינדיקציה לכך ניתן לקבל ממדד "אינדקס ישראל הנהגה נשית", אשר כולל מניות של חברות ישראליות שנסחרות בבורסה בישראל ואשר שיעור הייצוג הנשי בדירקטוריון שלהן אינו פוחת מרף של 35%.

לעניין זה יצוין, כי רשות ניירות ערך שואפת לכך כי עד לשנת 2028 נשים יהוו למעלה מ- 35% בהרכב הדירקטוריונים של לפחות מחצית מהתאגידים הבורסאיים. הדבר אף מתבטא בקולות הולכים וגוברים המעודדים פרסום של דו"ח אחריות תאגידית שנתי, הכולל, בין היתר, גילוי אודות ייצוג נשים בדירקטוריון, וכן במתן משקל שונה במדדי הבורסה השונים, לחברות עם ייצוג נשי הולם בדירקטוריון.